Wednesday, April 21, 2010

nafas/mulut BERBAU??? eeeiiiii~

ehem2~ td nana pegi alamanda dgn aja, mala n diya....nana n aja pon pegi la satu kedai yg jual barang2 mekap ni....sales girl tu punye la cun melecun, putih gebu, nana tgk pn rse nk cium2 je oiitt melebih2 la pula * nana bkn les ok * dia pn dtg la kat kitorang smbil senyum2 perghhh mmg tergoda la dgn senyuman tu...haaaaa dia pon buka la mulut utk menerangkn psl produk2 yg dia jual tuh...YA ALLAH!!! rase nk pengsan bau mulut dia, harapkn muka je lawa tp mulut bau mcm org 10 hari x gosok gigi, baru lepas mkn budu agaknye....ape punye pmpuan cmni??? x reti jaga kebersihan ke??? x reti berus gigi ke??? x reti nk kumur mulut ke lps mkn??? listerine kan ade **tetibe lak emo** so mlm ni nana juz nk share punca2 mulut berbau n cara2 nk cegahnye~~~



PUNCA2 :



- masalah gigi seperti kerosakan gigi, penyakit gusi, ulser atau gigi palsu yang kotor

- Jangkitan saluran respirasi - Tekak, resdung atau masalah paru-paru

- memakan makanan tertentu seperti bawang putih dan durian

- Kekurangan air liur boleh mempercepatkan pembiakan bakteria






CARA2 PENCEGAHAN :



- elakkan merokok dan meminum alkohol

- Perbanyakkan meminum air putih bagi menghasilkan air liur

- Memberus gigi anda selepas setiap kali makan dengan menggunakan ubat gigi berfluorida untuk menanggalkan sisa makanan dan plak

- Menggunakan cecair pencuci mulut bagi memastikan mulut anda sentiasa rasa bersih dan nafas anda segar setiap masa

- Gunakan alat khas untuk membersihkan lidah

7 comments:

Mr Kamikaze said...

sentiasalah menjaga kebersihan diri...

sebelas said...

kedai mana tu kat alamanda? :D

http://nomborsebelas.blogspot.com/

TeRRoRRiZZ said...

pernah gak berkomunikasi dengan orang yang ader masalah nih.
nak tegur salah...
tak tegurpun salah....
nanti suh dier bace tips katcini...
heheheh

~ Ann ~ said...

doktor doktor pergigian mencadang kan sensodyne..
haha

heart~ said...

kawan2 skelian, sebagai pmpuan kna la jaga kebersihan tau...jgn muka je lawa tp berbau...yuks~~~ bia x lawa tp waaangi *peace*

Mr Rulez said...

haha..adek gak pmpn cam 2 yer..susah banget..ingat laki jer tak tau jaga kbersihan...;)

izwan said...

kdg2 masalah mulut berbau ni berpunca dr resdung..mmg kaw2 bau dia takyah berus cana pon.haha..kena rawat sel2 dalaman la,,