Tuesday, June 8, 2010

FADHILAT BERCIUM.... WAJIB DIBACA.... ISLAM SESUNGGUHNYA MEMANG INDAH& CANTIK.....

hurm ekceli benda ni kawan nana baru forward kat nana...maybe ade yg dah lame tahu benda ni dan mungkin juga baru tahu mcm nana ni...tak salah kn kalo nk sebarkn ilmu??? heeee~~ apa kata lepas ni suami isteri rajin2 lah bercium yer...AMARAN : yang belum kawin tu jgn nak gatal2 okey, sabar ye tunggu dah sah jd laki bini nnti baru blh apply lalalala~~~


Fadhilat Bercium???

Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....
Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.



lagi... kelebihan berciuman .....huhuhu!

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit.



so ape tunggu lagi??? cepat la cium pasangan anda ngeeeee~~ pastikan yg HALAL okey, yg HARAM lagi tu sila tahan nafsu anda!!!




23 comments:

cikzety said...

huhu. menarik (:

Eizny Ejan said...

ehhehe cayalah!!! :P

cik SHABAH said...

ske sgt fakta no 1,2,3,4,5,6,7,8..huhe :D

liyana aziz said...

wah, sis nana, yana suka nombor tiga tu, leh turunkan berat badan.. hehehhe... oppsss, pas kawen t baru leh turun berat badan.. huhuhuhuhu...

budak kampung online said...

pastikan molot bersih dan tiada bakteria... kalau tidak dapat penyakit mulut. seriuss.. ha..ha

sayang said...

underage pun terbaca jugak . haha

kyo_9 said...

hmm.. masih x dpt pikir hubung kait bercium dengan masalah perut.. -_-"

~Mika Darkness~ said...

O_O whoah... no comment. xD

~Ann~ said...

Cium kak nana lah.... weeee~~~

Famy said...

Wow.. haha..

aril said...

bdk2 skolah pun dh pndai bercium skrg wooo...

heart~ said...

heee~

cik nurulain said...

haha gud tip. tapi nanti ada yg belum sah duk praktik skali. haha~

Nabiel said...

okeh~
lepas nie byk kn bercium~hahaha=P

hEMoHemO87 said...

suka!!

p/s:ptt sy salu rs skt2 jantung.ehem...

ana said...

muuuuuaaaahhhhh:*

kay shafiQ said...

haleluyah, that is a very nice info

Ahmad Shafik said...

like...like...=)

~fisha~ said...

wah!!!!!menarik~~~~ wana follow u~ invite u to visit n follow mine.

Bert said...

kalo cium binantang mcm kucing ke, hamster ke, tapir ke, bole x?

ullyana zaidy said...

wuuuuu....
yep2...byk eh kelebihan die..

btol2..pastikan suda HALAL bwu bleh..
hohooo

aaron aziz said...

jom bercium wahahahaha...sebarkan bakteria baik kahkahkah


meh baca bercium di malam pertama pada malam jumaat

mari bermain di mlm jumaat

liyana said...

hehe.. menarik :P