Monday, October 24, 2011

kerana J.O.D.O.H namanya

bila sebuat pasal jodoh ni kan, mesti kita semua sedia maklum yg jodoh tu urusan Allah SWT...kita hanya mampu berusaha mencari pasangan hidup yg baik & selebihnya berdoa bertawakkal lah kepadaNya...

"lelaki yg baik hanya utk perempuan yg baik", begitulah sebaliknya...tapi pernah tak kita amik contoh kisah Nabi Nuh a.s dgn isterinya yg kufur??? seorang nabi knp tidak dikurniakan seorang isteri yg solehah oleh Allah??? apatah lagi kita manusia biasa yg byk dosa & kelemahan ni, jgn sesekali kita salahkn takdir Allah sekiranya dpt pasangan tidak seperti yg kita impikan...sebaliknya carilah di mana kesalahan kita...

knp kita dpt jodoh yg 'salah'??? mungkin kerana Allah mahu menguji kita atau mungkin juga Allah dah tetapkan satu kebaikan dlm keburukan tu...sebagai contoh: "si A seorang yg alim tetapi telah dijodohkan dgn si B yg sgt sosial hidupnya...berkat usaha, bimbingan, dan doa dari si A, akhirnya si A berjaya mengubah diri si B menjadi insan yg cukup baik akhlaknya"...nampak tak kat situ cukup indah sebenarnya aturan daripada yg maha Esa??? dan mungkin juga jodoh yg 'salah' itu datangnya dari diri kita sendiri...blh jadi ianya sebagai balasan perbuatan kita masa lampau atau blh jadi ianya perkara yg akan menyedarkn kita dari kesilapan sendiri...wallahualam~

teringat kata2 yuyu missX dlm secret group BBF, "masing2 tak tahu nasib masing2...mungkin yg beri nasihat pun pasangannya sama pe'el juga tp tak terbongkar lagi"...hurm betol kan??? kita taktau apa yg bakal terjadi dgn perkahwinan yg kita bina...jodoh yg asalnya baik maybe blh bertukar kpd jahat, jodoh yg asalnye teruk maybe blh bertukar menjadi baik...yg sedang kecapi bahagia sekarang ni mugkin 10 tahun lagi rumahtangga dilanda badai, yg sedang menderita sekarang ni mungkin 20 tahun lagi ada sinar harapan buat mereka...yg selalau mengagung-agungkan kebaikan pasangan sendiri mungkin di belakangnya pasangan itu bermain kayu tiga...who knows rite???

bila sebuat pasal nk mendirikan rumahtangga pulak, jgn sesekali kita membelakangi ibubapa...mungkin kita benci ibu/bapa kita, tp ingatlah redha mereka sgt penting buat kita...teringat kisah hamba Allah ni, "dia kawen dgn perempuan yg ibunya benci & tidak diredhai perkahwinan itu...perempuan tu mmg sgt baik budi pekerti dia tp malangnya si ibu dh ada calon lain utk anak lelakinya...3 thn berkahwin mereka sgt2 bahagia sehinggalah dikurniakan anak ke-2 yg cacat & ada masalah jantung yg benar2 menguji bahtera perkahwinan yg baru mereka bina itu...kerana kekusutan dgn masalah duit, barulah si anak terfikir nak mencari ibunya utk meminta maaf dan meminta restu...ibu mana yg tak sygkn anak kan??? melihat anak lelakinya sungguh2 minta maaf & melihat cucu yg sakit, hati si ibu tersentuh lalu memaafkn segalanya" sbb tu org cakap, kalo kawen takde restu ibubapa ni, mesti akan ada jugak sket mslh dlm rumahtangga tu...

"sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yg ada pada diri mereka sendiri" -surah Ar-Ra'd ayat 11...utk mencapai kehangatan/kebahagiaan yg berpanjangan dlm rumahtangga, apa kata kita jgn saling menuding jari dgn pasangan, sebaiknya carilah di mana kelemahan kita dulu...utk mengubah org lain, kita kena ubah diri kita dulu...sentiasalah ajak pasangan muhasabah diri dan luahkn rasa tidak puas hati dgn jiwa yg tenang & terbuka...semoga bahagia tu akan kekal jadi milik kita sampai bila2...

**semua kat atas tu utk peringatan diri i sendiri jugak**

******************************************

ikatan suci yg kita bina dgn niat murni
masih subur dan hijau perjalanan itu
masih elok tidak berduri, tidak diceroboh
hanya bunga2 mekar yg cantik menghiasi
namun kita tidak tahu nasibnya esok
hanya usaha dan doa sebagai tembok
dgn harapan bahagia itu milik kita selamanya

19 comments:

Hunny Kitty said...

:)

cheQmOomOo said...

amin..

dOdOt_ShyG said...

insyaALLAH.. amin... :)

veesakura said...

insyaAllah..amin..

Wawa Yusoff said...

u are so true dear..

Jodoh, dan perancangan Allah s.w.t memang xde siapa akan tahu, tp setiap perancanganNya adalah yg terbaik utk kita semua..

insyaallah, amin.

~pzAEdy~ said...

correct!! jodoh itu salah satu rahsia ALLAH. dan kita manusia yg serba x sempurna nih kna la sntiasa MUHASABAH diri.

K.I.N.A said...

setuju! yang penting kita jangan la mengeji org..entah2 kita pun akan terkeji nt..huhu..ayat sy tunggang terbalik..:P

LisaLisut said...

awww i like this post :)
semoga perkahwinan kita semua diberkati allah selalu.amin :)

BeauTiFuLGirL said...

semoga kekal hingga ke syurga... :)

asha said...

:) betol3 tu nana

BM said...

sweetnya..
hehe..nak kawin jugak la

Rina Lia (◕‿◕)✿ said...

i like...smoge nana bahagia ngn fahmi sehingga ke syurga Allah..aminnnnnnnnnnnn

miey anna said...

betul tuh..takdir tuhan x sape yang tahu...kita hamba dia yng lemah..hanya mampu berdoa dan terus berdoa =)

amani.. said...

sayu bce kisah nana kali ini....bdoa dan trus bdoa smge Allah kurniakan kebahagiaan utk kita di dunia dan di akhirat..amin..

Fiza Zainol said...

nana,like ur post..peringatan bersama..thanks yer... "jodoh tu Rahsia ALLAH S.W.T" :)

Cik Zimie said...

rasa terbuka sikit minda ni baca your entry ni nana.suka! thanks sebab menasihati.kadang2 manusia ni alpa dan lalai.

semoga kita semua diberkati Allah hendakNya.amin:))

oshinz said...

thanks for the advice sis.. =)

Cik Emie said...

Semoga y baik2 saje utk kite n mencintai kerana cinta kpd Allah ;)

ciK LyndaWawa said...

sweet..=]