Thursday, November 24, 2011

nasihat-menasihati ^_^

kadang2 apa yg kita tulis tak semuanya sampai dengan BAIK kepada org yg baca...mungkin ada yg akan salah tafsir dgn kata2 kita dan mungkin juga akan timbul salah paham/fitnah...

pucuk pangkalnye, bersangka baiklah sesama kita dan jgn mudah buat kesimpulan sendiri tanpa siasat hal sebenar...kalau rasa tak perlu siasat, berdiam diri adalah cara yg terbaik (terpulang pada masing2)

mungkin si A tulis itu ini tp si B paham lain...si B pulak hentam dgn kata2 itu ini...si A balas balik dgn mcm2 kata...maka sesi hentam menghentam pon bermula lah...

si A rasa dia yg betol TAPI si B pulak kata dia lagi betol...so siapa yg betol sekarang ni??? masing2 cuba pertahankan kebenaran masing2 dgn lantangnya bersuara tanpa fikir perasaan org lain...masing2 rasa diri tu BETOL dan taknak mengalah...

org mudah judge kita melalui penulisan kita...kalo kita tak suka org judge kita bkn2, so kita pon jgn lah judge org bkn2...yup bak kata orang "kita adalah apa yg kita tulis"...mungkin bahasa yg kita pakai tu dh cukup nk gambarkan diri kita tu cmne....

knp ek org selalu susah nk terima nasihat kita??? sebabnya kita pon agak 'bebal' nk terima nasihat org lain...nasihat sepatutnya dgn cara berhikmah...nasihat yg lantang dgn unsur marah2, perli2, hinaan, bahasa yg kasar, atau dgn emosi adalah nasihat yg SIA-SIA...

hati batu perlu dicurah dgn air, bkn lagi dilontarkan dgn batu (okey kalo tak paham buat2 paham je la yer...hihi) yup, manusia berbeza tp kerana perbezaan tu la kita kena belajar mengenali...kalau salah perlu ditegur dgn cara yg betol...

i akui sebagai manusia yg lemah, kita memang susah nk jumpa kesalahan diri kita (takpon kita tahu kita salah tp takmo mengaku)...tapi kita cepat je nampak kesalahan org lain kan??? mcm jugak situasi kat tempat kerja, ada je org selalu kena marah dgn bos padahal dh terang2 yg bos tu mmg salah!

"tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (hadis riwayat al-bukhari)

marilah kita saling sayang-menyayangi *hehe*...tanya diri kita dulu sebelum kita tanya org lain...

owh tak lain tak bukan entry ni utk peringatan diri i sendiri jugak...kita sama2 menasihati org lain supaya kita pon akan dinasihati sekiranya kita salah...belajarlah utk meminta maaf & memaafkan org lain, baru lah hati tu tenang (^_^)

13 comments:

Cik Tqah said...

yup dear.. kdg2 ayat yang digunakan leh wt org lain salah paham knn

cik asam jeruk said...

kan..cikasam klo tulis entry pakai aku2..tp klo reply komen sy or cikasam...ehehe. harap orang xslh paham ehehe

dhiera said...

ye betul. pernah terjadi pada diri sendiri jugak. penulisan yang tersalah tafsir.

Nabiel said...

sumtimes kta kne phm mcm mne owg yg kta nk smpikan msg pda dia tuh..
kne saling memahami..tpi yg tu mmg nk amik mse yg lame la..hehehe

amy fahmi said...

nice entry nana. kdg2 kite ni terlupe, tak fikir panjang and fikir kan diri sndiri je.
:)

cikpingu said...

ln org ln cara... 2 yg kdg2 ade tersalah paham kn... :) bnde kcik pun leh jd besar..

ni@ @in said...

stuju sgt2...

ciK LyndaWawa said...

bgsla tu..kita saling ingat mengingati.....=]

Juliet_iRa~" said...

setuju..

belajar memaafkan dan jgn berdendam..

:))

Fiza Zainol said...

thanks nana..entry yg menyedarkan fza..hehe....kn saling ingt mengingati......;)

Syima Syaz said...

like!

Miss Sunshine said...

btul lah ape nana tulis ni..
terima kasih sebab mengingatkan... ^_^

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

kdg2 tulis pun payah, kluar suara lagi la jahanam dek kerana kedua2nya boleh menyebabkan salah tafsir kalau salah cara mengulas kata..sabo je la. janji kita mulakan dgn baik!:)

ye, dan sling memaafkan itu sgt bagus!