Tuesday, November 29, 2011

*penyakit 'ain* peringatan utk para ibu

mengandung/mempunyai anak adalah satu nikmat bagi setiap pasangan yg berkahwin...namun begitu, kita jgn lupa bahawa nikmat yg kita perolehi tu boleh menjadi satu UJIAN ALLAH buat kita...jgn riak, jgn takbur dgn segala nikmat kurniaan Allah...


>apakah yg dimaksudkan dgn penyakit 'ain???
secara umumnya, penyakit 'ain bererti PENYAKIT HATI yg blh menyebabkn kehancuran/hilangnya nikmat pada diri kita...penyakit ni timbul dari pandangan mata sesorang terhadap nikmat2 yg kita punya, sehingga pandangan tersebut akan menyebabkn hancur/hilang/ditarik balik barang2 yg kita miliki...


>siapa yg berpotensi terkena 'ain???
1) anak dara tua
2) bayi (dlm entry ni nk focus kat yg ni)
3) cacat di bahagian muka/bahagian yg ternampak
4) terlalu tampan/jelita
5) haiwan
6) tumbuhan
7) org yg berharta


>'ain pada ibu mengandung
ada yg sehingga blh menyebabkan KEGUGURAN pada org yg hamil...biasanya 'ain ini disalurkn melalui mata, kerana eratnya hubungan tenaga/kekuatan roh itu dgn mata...adakalanya terjadi dgn sentuhan fizikal, dan adakalanya terjadi ketika berhadapan...malah, boleh juga melalui mantera, doa, kata2 dan yg lebih dahsyat lagi melalui dendam/kemarahan org lain...dinasihatkan supaya org2 yg mengandung lebih berhati2 menjaga diri dan kandungan supaya tidak terkena penyakit 'ain...

seandainya kita keguguran atau ditimpa musibah sewaktu hamil, tanya lah diri kita dahulu apa silap kita sebenarnya...mungkin kerana cara kita boleh menimbulkan rasa tidak puas hati/iri hati org lain terhadap kita...

" 'ain itu benar adanya...seandainya ada sesuatu yg boleh mendahului takdir, tentu akan didahului oleh 'ain" (riwayat muslim)


>manusia yg berpotensi memberikan 'ain kpd seseorang:
1) org yg suka mengumpat, mencarut, mengeji, meghina
2) org yg suka memuji tp dlm masa yg sama suka mengeji
3) seorang yg pendiam
4) jin yang jahat

" mintalah kalian perlindungan kpd Allah dari 'ain kerana sesungguhnya 'ain itu haq (benar)" (riwayat ibnu majah)

jadi kita jgn anggap 'ain ni kurafat yer...boleh jadi kita ni akan ditimpa musibah sekiranya ada org iri hati/dengki dgn kita hanya dgn pandangan mata/hati mereka sahaja...'ain pada bayi yg baru dilahirkan boleh terjadi walaupon tanpa disengajakan pelakunya...

seandainya kita didatangkn musibah dari Allah, jangan anggap benda tu UJIAN semata2...mungkin kita sudah terkena 'ain....nauzubillah~


>tanda2 bayi yg terkena 'ain:
1) tiba2 menangis taknak berhenti (bkn kerana sakit/lapar/dan sebagainya)
2) tidak mahu menyusu pada ibunya tanpa sebab
3) anak yg nampak kurus seperti tidak berzat


>alternatif mengelakkan anak drpd 'ain:
1) elakkan mendedahkan identiti anak secara keterlaluan...sebaiknya org tua tidak mengungkapkan kelebihan-kelebihan yg dimiliki anaknya kerana dikhuatiri akan menimbulkan rasa iri hati pada org lain...(pernah terbaca kat status FB kawan yg dia taknak dedahkan gambar anak dia yg baru dilahirkn krn dikhuatiri akan terkena 'ain...tunggu baby dah besar sket baru boleh tunjuk)

2) membaca doa;
"aku berlindung dgn kalimat-kalimat Allah yg sempurna dari setiap syaitan, binatang berbisa, dan dari setiap mata yg jahat" (riwayat bukhari)

3) sesiapun jika melihat sesuatu yg baik ada pada dirinya, anaknya, hartanya, atau yg menakjubkan dirinya, hendaklah membaca doa;

"masyaAllah (atas kehendak Allah), tidak ada kekuatan melainkan hanya dengan (pertolongan) Allah...Ya Allah berikan barakah padanya"

4) jgn terlalu menzahirkan perasaan takjub kepada bayi yg baru dilahirkan...sekiranya bayi itu terlalu comel, bijak, kelakar, dan sebagainya, ucaplah puji-pujian kepada Allah...


>mengubati penyakit 'ain pada bayi:
1) sekiranya kita tahu pelakunya, minta org itu mengambil wudhu'...air wudhu' tu mandikan pada bayi

2) melalui ruqyah
* surah al-fatihah
* ayat qursi
* surah an-nur : 35
* surah al-mulk : 1-4
* surah 4 qul


>sumber:
*http://qazikirdandoa.blogspot.com/2009/03/penyakit-ain.html
*http://kesehatan.kompasiana.com/kejiwaan/2010/07/04/hati-hati-penyakit-ain/
*http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=73&thread_id=16937&pid=265502
*http://blog.fajrifm.com/archives/626
*http://www.sharemotivasi.com/2011/06/apa-itu-penyakit-ain.html
*http://nuqabahidayah.blogspot.com/2010/12/penyakit-al-ain.html
*http://bikailarobbi.wordpress.com/2011/11/21/ain-penyakit-misterius-dan-penangkalnya/
*http://muslimah.or.id/aqidah/menjaga-anak-dari-bahaya-ain.html


**semoga kita semua terhindar daripada penyakit 'ain...aminn**

34 comments:

Wawa Yusoff said...

Ya allah nana.. sangat berguna info yg u sahre kali ni.. Peringatan untuk i jugak.. thanks dear...

moga kita semua terhidar dari penyakit ain ini. insyaallah, amin...

UyaRayza said...

thankz for sharing dear..it a new thing..x pnah dgr psal nie

Fariza said...

:) TERIMA KASIH :)

"cikkin" said...

terima kasih nana..! baru tau pasal ni..moga dijauhkan kita semua daripadanya..~

insyaallah~

Asz Miza said...

Tak pernah i tau pasal penyakit ni. Ya allah mintak dijauhkan lah penyakit ni dari kita semua. :)

cikpingu said...

ooo bru tau... sbb sblm ni... dgr je cite org.. phm nye dak pun..
thanks :)

cik asam jeruk said...

ya Allah, xpernah tau pon..thanks for sharing nana. semoga kite sume terhindar dari 'ain ini.Amin

BLuRpL3 said...

tq 4 d info..bermanfaat utk di share bersama.

do come, visit & be our follower at http://blurplediary.blogspot.com/

do keep in touch =)

LisaLisut said...

thanks for sharing Nana.now i know.i need to stop cursing no matter what.haih.kdg2 its uncontrollable. tsk

miss puteri said...

thanks dear! baru tau nie. keep sharing dear!miss u!

Rtp Farra Arisha said...

a good reminder from you. moga2 dijauhkan perkara2 yang tidak diingini dari kita semua..:')

mizzura said...

salam nana....tak pernah tau pun pasal sakit ain ni... minta2 dijauhkan dari diri kita mahupun sedara seislam...

thanks for sharing..mudah2 jadi pedoman untuk diri kita semua :-)

Cik Emie said...

Ilmu y berguna..tq nana dear :) moga kite sume dijauhkan dr segala penyakit dan dgki khianat manusia

safiyyah osman said...

apa pun nana...semuanya ketentuan allah....kalau dgn izin allah ...benda yang kita jaga-jaga takut terjadi pun jadi....semua atas kehendak yang ESA.

so jgn la terlalu takut sgt...doa yang terbaik ... takut sgt pun xboleh.nanti jdi saiko...


tq share info nie...semoga kita semua terhindar dari penyakit "busuk hati manusia"...

safiyyah osman said...

ni piya ada jumpa satu lgi web pasal ain..

dia ada letak panduan mengelak terkena ain..

http://nuqabahidayah.blogspot.com/2010/12/penyakit-al-ain.html



ain tue dtg dari hasutan syaitan supaya manusia jdi hasad dengki pada manusia lain...

semoga kita terhindar dari benda buruk.

dhiera said...

nice info nana~ banyak yg saya tahu dari entri ini!

Syima Syaz said...

good info dear...

amy fahmi said...

very nice info. i tak pernah tau benda ni. thanks for sharing. :)

Juliet_iRa~" said...

xpernah tahu juga..thankss share..:)

moga semuanya selamat k..

jaga diri baik2..:)

asha said...

terima kasih nana atas info nih..

PUAN SUE said...

tenkiu share ni

ciK LyndaWawa said...

nana, jaga diri tau.....=]

amani.. said...

info yg sgt bermanfaat..even qis tak kwin lg tp sbg peringatan di masa hdapan..tq so much dear...:)

LittleSunshine said...

Tq for sharing dear

Gadis said...

tq for sharing...

info yang berguna...=)

ciK LyndaWawa said...

tkutnya jadi yang no 1 tu....

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

nice info! semoga dijauhi dari segala yang tak elok:(

Schaz said...

thanks for sharing nana!

oshinz said...

nana dear, can i have your email address? nak tanya something.. =)

sha my heart said...

nice sharing.

pernah juga dgr mak cakap macam ni. jadi, kena berhati2 la ye..

sarahhernyzar said...

best info to share. terbaik.thanx nana.

RUBIsensei said...

jazakillah for sharing this

penyisir rambut said...

thx for share dis info nana..semoga kita selamat dr sifat mazmumah..

mamy aiman said...

thx info ni sgt bmanfaat bg ibu2 mcm sy yg slalu update dgn siber.inshaallah di praktik kn semua ni.moga dijauhkn sgala yang buruk.