Thursday, July 4, 2013

Farish Makin Besar

anakanda ku sudah 1 tahun 2 bulan 4 hari...woweeeee dah makin besar anak mama! i suka tengok dia membesar depan mata walaupon rindu zaman baby...hihi...kalau korang nak tahu, i fobia sikit bila dengar org cakap or tulis "janganlah cepat sangat besar" sbb ada sorang makcik ni duk ulang la perkataan tu, sekali sungguh anak dah 18tahun tak membesar...yer badannya membesar tapi otak & perangainya seakan kanak2 lagi...doa seorang mak mungkin? tu yg takot sgt nak cakap gitu walaupon mungkin kita takde niat kn? ada jugak kes i dengar maknya duk cakap la anak dia tu "anak syurga", sekali Allah jadikan anak dia tu terencat yg mmg insyaAllah syurgalah tempatnya...semua ni ketentuan Allah tapi sebagai mak kita tak sedar setiap perkataan yg kita lontarkan itu adalah satu DOA...jadi marilah doakan & cakapkan benda yg baik2 je untuk anak2 kita...hehe
rambut alleycats 
ok sambung cerita ayish...bila dah pandai jalan i rasa sangat senang kerja! dulu org ckp kalau anak dah pandai jln jenuh nak kejar tp i rasa mcm lagi lelah masa dia merangkak...haha...sbb masa merangkak tu ikut suka dia je nak turun tangga & langgar2 perabot, tak toleh kiri kanan dah...tapi bila dah pandai jalan ni, tahu pulak dia nak turun tangga elok2 & jalan elok2, ye lah dah makin membesar kan...i hanya monitor je pergerakan dia, takde nak kejar2 sgt...kalau tengah masak pon, i biarkan je dia main kat dapur cuma kena umpan la dgn periuk kuali sama! takpe la anak, janji kamu tak kacau mama & tak sibuk2 nak pegi kawasan yg ada minyak panas bagai...
mulut boleh tahan becok...dh byk perkataan yg dia boleh sebut walaupon bunyi pelat...ada jugak binatang yg dia boleh sebut & keluarkan sound sekali contohnya cat=meow, dog=uk uk (yg ni agak kelakar sikit bila dia sebut "uk uk" tu)...ada benda yg dia tak boleh sebut tapi bila kita tanya & suruh tunjuk, dia boleh buat...contohnya bila i tanya mana gigi/teeth, cepat2 dia sengeh tunjuk gigi...arahan simple2 pon dia dah boleh respond :)
anak2 ni mudah sangat ikut perlakuan org sekeliling kan? sama la mcm ayish, dari dia 10bulan sampai la sekarang masih suka tekan remote aircond, kipas & astro...siap tahu tu mana satu on mana satu off...suka nak sikat rambut sendiri...suka nak pakai baju sendiri (kadang2 i perhatikan je, nak gelak pon ada sbb semangat nak pakai tapi tak masuk2 hahaha), suka sgt angkat telefon kat rumah tu bila dengar bunyi...pantang dengar azan & tengok kita bentang sejadah, dia pon sebok nk sujud sambil mulut bunyi "awahhhh"...ada yg i share dlm keek benda2 ni...hehe...apa yg i baca drp blog mommies lain, mmg ramai anak yg perangai camni, bukan ayish sorang je...maksudnya kat sini janganlah kita buat benda tak baik atau cakap tak elok sbb anak mudah mengikut...

makan berselera tapi ada jugak yg dia memilih...contohnya i buat pasta goreng mesti sikit je dia mkn...tapi bila buat sup pasta amboiii satu pinggan pon tak cukup! sekarang senang nak masak yg berketul2 sbb dia dah pandai kunyah...kalau ada benda yg dia takleh telan, cpt2 dia panggil kita sambil menganga mulut tu...bab makan ni kira dah senang kerja la, tak macam dulu kena blend semua...tapi sekarang ni dah pandai berebut sudu dgn i tau...ada sekali tu, punye la berebut sampai dia tepis makanan jatuh kat lantai...dalam hati ni sabarrrrrr je la! dh la penat masak lepas tu kena bersihkan yg tumpah tu...sambil i amik kain buruk utk lap, sempat lagi dia sapu makanan yg jatuh tu dgn tangan...memang menguji kesabaran sungguh kadang2 tu...nak marah tak sanggup bila fikirkan dia tak faham lagi...
pantang nampak org pakai tudung mesti nak ikut...ingat nak bawak dia jalan2 la tu? kalau mamanya ni selekeh je pakai baju tidur tak mandi lagi, jangan harap la dia nak dgn mama...org yg bersih pakai tudung gak dia cari...dia ok je dgn semua org setakat ni...

suka berkawan...kalau kat rumah memang dia geng la dgn cik nia dia tu...beza umur 2 tahun tapi dia pulak macam boss...kadang2 tu sampai nangis cik nia sbb kena cakar & gigit...nak mintak sesuatu kena cakap elok2 baru dia bagi...mulut pon sebok sebut "nia" kalau nak panggil...kalau i bawak pegi office pulak, dia akan berkawan dgn sorang budak 2 tahun ni nama zakiah...amboiii ayish, kawan dgn budak perempuan je ek? tp si zakiah ni takot dgn ayish sbb ayish aktif & suka conquer barang...hahaha
suka usik barang2 dalam rumah macam pasu bunga, almari kaca, pinggan mangkuk, frames, bunga, apa2 je la yg ada dalam rumah tu...org selalu cakap kalau budak ni lahir je nampak semua tu, dia takkan usik...tapi ayish ni lain yer, walaupon dah nampak dari lahir lagi tp tetap suka usik...semua kena letak kat tempat tinggi, bila org nak dtg baru susun elok2 balik...kehkehkeh...

pantang nampak pen & cermin mata! nasib baik la belom reti conteng dinding lagi, cuma suka conteng tangan & kaki sendiri...kalau dukung dia jgn la pakai spec, ada dia tarik & campak...hehe

ok la, nak g kuantan jap coz my dad sakit...tolong doakan kesihatan abah i yer...dia memang takde penyakit sebelum ni, sekarang baru detect...hukhuk :(

17 comments:

erin said...

a'ah la perkembangan budak ni selalunya lebih kurang sama je kan.

Siti Haslinda Sadiken said...

seronok kan bila tgk perkembangan anak2..yg pasti jgn bandingkan dgn anak org lain..lambat laun akan sampai juga stage tu :)

Chekgu Azrine said...

Nasib ada blog..bolehla kita tulis.perkembangan anak2 kitakan?

http://azrinzfamily.blogspot.com/2013/07/perkembangan-aish-iskandar.html

Mimy Hamid said...

semoga abah nana cepat sembuh....perangai anak nak membesar menguji kesabaran tapi dalam keletah dia tu mencuit hati terhibur..

ROS ANIS RUSLI said...

pkembangan anak2 kita hampir sama..airiell kalo jmp sikat die terus letak kt kepala..maknanya dia taw sikat utk di kepala..utk rmbut...

hayati hashim said...

Semoga ur dad cepat pulih seperti seadanya.. err bab ank syurga tu kn. I pn suka pnggil anak i anak syurga.

Lyana MK said...

setiap dia nyer kemajuan tu yg paling best kan?

CikNaa said...

bila dia ngange tu macam afiq la.. hihi.

With Julia said...

Btol tuh nana...kita doakan yg terbaik utk anak2 kita...moga abah nana cpt sembuh...risau bila org yg disayangi sakit

Cik Puan Rara said...

nana betul sgt apa yg u ckp tu.kalau ibuu tu ckp,jgn lah cepat besar anak.last2 mmg xbeso2 lah kan.i risau sgt.i dr preggy dulu.percakapan tu i sgt jaga.takut.i selalu doa.bia lah anak i besar.besar dgn sihat dan sempurna.eh knp rambut farish keirnting eh.u lurus kan? bapaknya pon lurus kan.hehehe.princess pon cm dh nmpk nk ke arah curly curly tu.haihhh pitammm.i nk anak rambut straight.hehehehe

ctmah said...

ayish dah boleh jadi abg long ni mama...hihihi
semoga abah u cepat sembuh ye..amin

LisaLisut said...

in my condition right now, i really hope hannah bole jln skit. letih dh nk dukung dia.cant imagine if perut i dh besar nt nk dukung dia lg.pengsannnn.hehe

ayish dh besar, boleh la mak bg adik kakakakaaka

my prayer to ur father.

Anak Lebah Comot said...

hah..jasmin pernah cakap dengan Firas kenapa cepat besar..tak puas ghomol lagi...alamak kene tukar ayat.

thanks bagi info nana..
anyway semoga ayah nana cepat sembuh dah sihat sejahtera...amin.

Aty_Fared said...

9pandang rambuat ayish yang lebat terus pegang rambut anak....uhuukks...qaleef tak lebat...okeh doa banyak..-qaleef akan tumbuh rambut lebat..aminnn- :)

Ayish anak yg cerdik....:)

Anonymous said...

comel & makin encem la ayish skg ni w/pun rambut alycats... heheh

kak doa kan dad nana cepat sembuh & bole main2 dgn cucu lg.

wah! abih semua tmpat ayish nk belaja baik panjat & tgk diri kat cermin ye..

seronok tgk. mkn byk2 ye moga cepat besar & besar lagi...

dr kak ct putrajaya

SweetLikeWhat said...

comel ayish..

semoga ayah nana cepat sembuh ye..

aThidEaN said...

rambut terbaik!